bg_fall_top

om mindfulness

Övningar i mindfulness innebär att träna sin uppmärksamhet på att vara medvetet närvarande i stunden utan att döma. Det tillåter oss att veta vad som rör sig i vårt huvud, att känna och erfara känslor på visare sätt, med empati för oss själva. Föreställningar vi har kan låsas upp och vi kan bättre inse våra möjligheter och se rikedomen med livet. Vi fastnar inte lika lätt i tankar om vårt förflutna eller vår framtid. Vi slipper ödsla energi åt ältande, oro, evigt planerande eller problemlösande som inte leder någon vart. Istället kan vi ägna vår kraft åt den stund vi har just nu och ta vara på den på bästa sätt. Detta kan i sin tur ha en fantastisk effekt på nästa stund och på framtiden.

Mindfulness bygger på den buddhistiska traditionen och är formad inom modern beteendemedicin och kognitiv psykoterapi. Metoden är granskad och utvärderad i medicinsk forskning och visar god effekt på immunförsvar, smärta, återkommande nedstämdhet, oro, sömnsvårigheter och andra stressrelaterade besvär. Många som gått 8-veckors kursen upplever att de får lättare att koppla av, blir mer stresståliga, får ökad självkänsla och känner en större livsglädje.

Reportage med Gunilla i DN Insidan 7/1 2011 "Träna på att vara nybörjare"

Artikel med Gunilla i tidningen Hälsa "Njut av nuet" nr 10, 2008 .

Lyssna på en intervju med Gunilla i radio; P1’s “Godmorgon Världen!” från december 2008. Spola fram till inslagen om mindfulness, som kommer efter 38,40 minuter och är ca 10 min långt. [Hela avsnittet kan du ladda ner här].

Vill du läsa mer om mindfulness gå in på länkarna nedan:

Center for Mindfulness in Medicine, Health Care, and Society
University of Massachusetts Medical School, US


Centre for Mindfulness Research and Practice
School of Psychology, Bangor University, Wales


Mind & Life Institute
Working collaboration and research partnerships between modern science and Buddhism